Pensii Private
 Despre noi  Contact  Harta site     


Cauta stiri
Home Despre Pensii Private Piata Pensiilor Private Cariere Evenimente XPRIMM Pensii XPRIMM TV
 Stiri 
 Administratori 
 Fonduri de pensii private 
 Auditori 
 Depozitari 
 APAPR 
 CSSPP 
 Legislatie 
 Opinii 













Stiri

Inapoi

Despre sustenabilitatea sistemului public de pensii


Pana in anul 2050, se va reduce considerabil populatia Romaniei ca urmare a migratiei si scaderii natalitatii, ceea ce va insemna o crestere accelerata a cheltuielilor cu pensiile, generata atat de cresterea numarului de pensionari cat si de majorarea punctului de pensie, atrage atentia Adrian CODIRLASU, CFA - Presedintele Asociatiei CFA Romania.

In martie 2018 Institutul National de Statistica a publicat ultima actualizare a unei analize (cu date aferente finalului anului 2015) privind datoriile aferente sistemului de pensii din Romania, atat cele aflate in plata, cat si cele ce vor fi datorate persoanelor actualmente active. Conform scenariului de baza publicat de INS, la nivelul finalului anului 2015, datoriile aferente platilor viitoare de pensii publice erau de 1295 de miliarde de lei (aproximativ 288 miliarde EUR, la cursul de schimb EURRON din 2015). Sau 180% din PIB-ul aferent anului 2015. La acel moment, valoarea punctului de pensie era de 830 lei. Ulterior, aceasta s-a majorat la 1100 lei (aproximativ 32,3%), si conform actualelor prevederi legislative, va atinge 1800 lei (care reprezinta o majorare cu 117% fata de valoarea din 2015). La momentul aplicarii acestei majoarari a punctului de pensie, practic, valoarea datoriilor viitoare ale sistemului public de pensii se va majora (utilizand cursul EURRON actual) cu inca 320 miliarde euro, si va tinde catre 600 miliarde euro. Deci, de aproape 3 ori PIB-ul aferent anului 2018. Spre comparatie, datoria publica a Romaniei este in prezent in jur de 35%, arata Adrian CODIRLASU.

In acelasi timp, in Romania se manifesta doua trenduri demografice:
  • Scaderea natalitatii, care conduce la un spor natural negativ. Conform estimarilor ONU din 2017, acest spor negativ va ajunge la nivelul anului 2015 la 120 mii/an.
  • Migratia: Romania inregistreaza a doua cea mai mare migratie din lume dupa Siria.
In aceste conditii, conform estimarilor ONU, la nivelul anului 2050, populatia Romaniei va ajunge la aproximativ 15,7 milioane de locuitor, in conditiile asumarii unei migratii nete intre 2015 si 2050 de numai 425 mii locuitori.

Mai mult, in perioada 2025 - 2035 se va inregistra un varf de pensionari, a generatiei numita "a decreteilor".

Deci, in aceste conditii:
  • Se va inregistra o crestere accelerata a cheltuielor cu pensile, generata atat de cresterea numarului de pensionari cat si de majorarea punctului de pensie.
  • In conditiile reducerii populatiei active datorita migratiei si sporului negativ.
Ca urmare, exista un risc semnificativ ca sistemul public de pensii sa nu poata fi sustinut in forma actuala, adica varsta de pensionare, plan de crestere a punctului de pensie, contributii de asigurari sociale. Probabil se va opta intre un mix al celor trei parametri mentionati anterior, si anume:
  • Majorarea varstei de pensionare. Acesta este un trend care deja se observa la nivel international. Si/sau
  • Cresterea mai inceata (sau mentinerea constanta) a punctului de pensie. In general, la nivel international, o pensie publica asigura doar un nivel minim de venituri. Si/sau
  • Cresterea taxarii pentru populatia activa (prin contributii de asigurari sociale).
Adrian CODIRLASU arata ca, in Romania, taxa curenta aferenta sistemului public de pensii este de 21.25%. La un calcul simplu, fara a lua in calcul valoarea in timp a banilor, o persoana activa este taxata cu 21.25% din salariu pentru sistemul public de pensii, pentru o perioada de 35 de ani iar apoi primeste ca pensie aproape 45% din salariu. In aceste conditii, primeste in jur de 55%-60% din suma contribuita pe parcursul vietii active. Daca este luata in considerare si valoarea in timp a banilor, suma primita (ca procent din contributii) este si mai mica. Mai mult, in caz de deces al contributorului, banii cotizati la Pilonul I raman (sunt proprietatea) statului (acesta neavand nicio obligatie fata de mostenitori). Astfel, contributiile de asigurari sociale sunt de fapt o taxa (pe munca), nu un beneficiu pentru contributor.

Din aceasta cauza, a nesustenabilitatii pe termen mediu a sistemului public de pensii, a fost infiintat, acum aproximativ 10 ani sistemul privat - Pilon II de pensii, unde banii acumulati (si individualizati) sunt proprietatea contributorului si sunt investitii de catre administratorii fondurilor de pensii (randamentele acestor fonduri au fost semnificative de la infiintarea sistemului). Mai mult, contul de Pilon II, fiind proprietatea contributorului, in acaz de deces al acestuia este transmis automat mostenitorilor. Din pacate, in set-up-ul actual, procentul din contributii alocat Pilonului II a fost redus, (pentru a se acoperi deficitul bugetar) si in prezent este prea mic pentru a asigura independenta financiara a contributorului la pensionare.

Mai mult, prin OUG 114, in ceea ce priveste Pilonul II de pensii private, s-a incercat nationalizarea de-facto a fondurilor private de pensii prin introducerea unor masuri care au capacitatea de a elimina de pe piata societatile de administrare. Acesta situatie era cauzata de combinantia a doua masuri: reducerea drastica a veniturilor administratorilor de fonduri private de pensii si majorarea extrema a cerintelor de capital a administratorilor fondurilor de pensii private Pilon II.

Reducerea veniturilor administratorilor s-a realizat prin plafonarea la 1% (de la 2,5%) a comisionului aplicat contributiilor lunare. Insa cea mai mare parte a acestui comision este directionata catre institutii ale statului: 0,5% este directionat catre Casa Nationala de Pensii, iar 0,25% catre Autoritatea de Supraveghere Financiara. Astfel administratorul fondului de pensii Pilon II ramane doar cu 0,25% din comisionul aplicat. Din acest comision trebuie sa suporte cheltuielile de administrare, precum si costul tranzactiilor necesare in administrarea portofoliului fondului de pensii, mai precizeaza Adrian CODIRLASU.

Cerintele de capital pentru administratori mergeau pana la 10% din contributii, contributii care vor genera venituri extrem de mici, ceea ce conducea la o activitate ne-viabila din punct de vedere economic pentru administratori.

Apoi, Guvernul a adoptat Ordonata de urgenta 38/2019 prin care reduce cerintele de capital, de la pana la 10% din contributiile totale la 8% din contributiile din anul anterior. Astfel, fata de situatia actuala, capitalul administratorilor fondurilor de pensii Pilon II aproape se dubleaza. In conditiile in care riscul din portofoliile fondurilor a ramas acelasi. Insa capitalul poate scadea daca riscul din portofoliul fondurilor de pensii Pilon II este majorat.

Efectul nociv asupra sistemului de pensii private s-a vazut la finalul anului, cand administratorii fondurilor de pensii au trebuit sa isi dubleze capitalul in conditiile in care majoritatea vor afisa pierderi pentru anul 2019.

Ce e de facut?

"Constinetizarea ca independenta noastra financiara la pensionare depinde de actiunile (de economisire si investitii) pe care facem in perioada activa. Iar o abordare prudenta, pentru o persoana apartinand generatiei X sau mai tanara, in planificarea economisirii este  sa porneasca de la premiza ca, la momentul pensionarii sale, pensia publica, in cazul in care va mai exista, ii va asigura conditii minime de subzistenta si o va primi de la o varsta mult mai inaintata decat in prezent. Prin urmare, ar trebui sa porneasca de la premisa ca aceasta va fi inexistenta", incheie Adrian CODIRLASU, CFA - Presedintele Asociatiei CFA Romania.

Asociatia CFA Romania, in parteneriat cu Facultatea de Relatii Economice Internationale din cadrul ASE Bucuresti, organizeaza conferinta "Viitorul sistemului de pensii din Romania - In anul 2030 vom mai avea pensie de la stat?", in data de 13 decembrie 2019. Conferinta se va desfasura la Academia de Studii Economice - ASE, Bucuresti, sala Aula Magna, incepand cu ora 10:00. Va puteti inscrie la eveniment completand acest formular pana in 12 decembrie.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 12.12.2019

Cele mai recente stiri:
» Dan ARMEANU: Informarea participantilor prin mijloace electronice, un pas important pentru digitalizarea sistemului de pensii private
» Performanta fondurilor de pensii private in luna iunie 2020
» INFOGRAFIC: Valoarea totala a activelor din sistemul de pensii private reprezenta 5,83% din PIB
» Activele fondurilor de pensii din Pilonul II si III au fost in crestere in luna mai 2020
» NN Pensii: Actiunile Wirecard nu se mai aflau in portofoliul fondului de pensii de Pilon II la inceputul lunii mai
» INS: Pensia medie lunara fost de 1.423 de lei in primul trimestru
» APAPR a solicitat Bancii Centrale Europene sa contribuie la finantarea exceptionala a relansarii economiei romanesti
» APAPR si-a reconfirmat conducerea. Radu CRACIUN ramane Presedinte
» Dan ARMEANU, ASF: Pandemia COVID-19 are un impact scazut asupra sistemului de pensii private
» Pilon II: Activele fondurile de pensii private au atins 61,87 miliarde lei in luna aprilie


Comenteaza acest articol
0 comentarii

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:



Arhiva