Pensii Private


Cauta stiri
Home Despre Pensii Private Piata Pensiilor Private Cariere Evenimente XPRIMM Pensii XPRIMM TV
 








Inapoi

Din nou despre scrisoarea anuala de informare a participantilor


Zilele acestea s-au facut auzite foarte frecvent o serie de intrebari in legatura cu scrisoarea anuala de informare a participantilor.

Ne-am propus sa va oferim cateva raspunsuri:
  • De ce n-am primit inca scrisoarea?
  • Daca vad in scrisoare ca n-am primit contributii cui ma adresez?
  • Daca administratorul meu este "pe pierdere" inseamna ca este un slab administrator si n-ar trebui sa-i incredintez banii mei?
De ce n-am primit inca scrisoarea?

Termenul de 15 aprilie reprezinta limita de timp pina la care trebuiau expediate scrisorile anuale, nu pentru primirea acestora de catre participanti. Ca atare, tinand cont de cantitatea foarte mare de scrisori (circa 5 milioane) expediate intr-un rastimp relativ scurt, este de asteptat ca distribuirea acestoa de catre posta sau alti operatori specializati sa dureze destul de mult. Experienta anului trecut ne arata ca au existat numeroase situatii in care scrisoarea a ajuns la destinatie si dupa mai bine de o luna de al data expedierii ei. Mai ales in cazul fondurilor de pensii de mari dimensiuni, cand un singur administrator a transmis sute de mii sau peste 1 milion de scrisori, chiar daca ele au fost predate esalonat companiei de distributie, este de inteles ca distribuirea unor astfel de cantitati de corespondenta dureaza mai mult. Ca urmare, participantii care nu au primit inca scrisoarea de informare n-ar trebui sa se pripeasca in a concluziona ca aceasta nu a fost trimisa.

Daca, totusi, in urmatoarele zilele aceasta scrisoare nu soseste, atunci primul pas necesar este acela de a contacta administratorul si a-i solicita lamuriri. Este posibil sa fi aparut o eroare sau intarziere generata de distribuitorul corespondentei, dupa cum este, de asemenea, posibil ca in baza de date a administratorului adresa participantului sa nu fie inscrisa corect. In cazul in care nici in urma acestui demers nu se lamureste situatia suficient, atunci este rolul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private sa intervina. Interventia Comisiei trebuie solicitata in scris, la adresele de contact puse la dispozitia publicului pe site-ul acestei institutii.

Daca vad in scrisoare ca n-am primit contributii cui ma adresez?

Forma standard a scrisorii de informare contine trei grupuri de informatii. Primul dintre acestea - sectiunea I - aduce lamuriri privind situatia contului personal: contributiile virate in cont si modul in care acestea au fost fructificate.

Din acest capitol participantii pot afla in primul rand daca angajatorul si-a indeplinit corect datoria de a vira catre CNPAS contributiile de asigurari sociale. Daca da, atunci contul de pensie privata a fost alimentat luna de luna. Daca nu, situatia contului va inregistra luni cu contributii "zero". Din pacate, o luna cu contributie "zero" la pensia privata de Pilon II inseamna ca acel participant are contributie "zero" si la sistemul de pensii publice, deci in acea luna nu primeste "punctele de pensie" care conteaza la calculul pensiei de stat.

In al doilea rand, acest capitol cuprinde informatii detaliate cu privire la variatia valorii unitatii de fond (in fapt, o expresie a eficientei investitiilor realizate de administrator), precum si cu numarul de unitati de fond acumulate si la valoarea totala a activelor acumulate de participant.

Din punct de vedere practic, primul pas, in cazul in care un participant afla din scrisoare ca nu is-au virat contributii la fondul de pensii, desi in perioada respectiva era angajat cu carte de munca, este sa se adreseze angajatorului solicitand lamuriri. Plecand de aici, participantii se pot adresa si caselor de pensii teritoriale cerand verificarea situatiilor personale.

Daca administratorul meu este "pe pierdere" inseamna ca este un slab administrator si n-ar trebui sa-i incredintez banii mei?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare trebuie lamurit inainte de toate ca activele administratorului sunt complet separate de cele ale fondului. Altfel spus, administratorul este o companie comerciala care obtine venituri din activitatea de administrare si efectueaza cheltuielile necesare pentru a sustine aceasta activitate, ca orice alta companie comerciala. In afara comisioanelor de administrare legale, care constituie sursa principala a veniturilor sale, administratorul nu are niciun drept juridic asupra banilor participantilor. Ca urmare, balantele fondului si administratorului trebuie studiate separat.

1.    Al doilea capitol ofera informatii privind situatia financiara a Fondului de Pensii, adica elementele de bilant contabil care arata situatia fondului la finalul anului incheiat.

Reamintim ca in sarcina fondului de pensii cad doua categorii de cheltuieli, si anume: taxele de administrare platite catre administratorul fondului (max. 2,5% din valoarea bruta a contributiei + max. 0,05% pe luna din valoarea activelor acumulate) si taxa de audit, platita auditorului acreditat de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pentru a verifica situatiile financiar-contabile ale fondului. Tot in randul sumelor cheltuite de fond se incadreaza si sumele cuvenite participantilor care se transfera la alt fond sau care, din diverse motive, se afla in situatia de a solicita constituirea dreptului la pensie (persoane care se pensioneaza din sistemul public sau mostenitorii persoanelor care au decedat).

Pe de alta parte, veniturile fondului se constituie din contributiile platite de participanti, drepturile cuvenite unor participanti si neridicate in termenul legal prescriptie, dobanzile si penalitatile de intarziere aferente contributiilor nevirate la termen si, evident, sumele provenite din investirea veniturilor enumerate anterior.

Ca rezultat, ultimul rand al tabelului din sectiunea a II-a - "Profitul/Pierderea exercitiului financiar" este cel care da masura eficientei cu care a fost administrat fondul. Practic, suma mentionata in aceasta rubrica exprima plusul de valoare pe care administratorul l-a creat pentru participantii la fondul pe care il gestioneaza si ea se imparte, proportional cu numarul de unitati de fond detinute, intre participantii la fond. Aceasta suma este cea care se regaseste, altfel exprimata, in variatia in timp a valorii unitatii de fond, asa cum reiese ea din tabelul de la sectiunea I a scrisorii de informare.

2.    Capitolul 3 se refera la rezultatele financiare ale administratorului si contine elementele de bilant contabil care arata situatia companiei de administrare la finalul anului incheiat.

Modelul de afacere al companiilor de administrare a fondurilor de pensii este unul care presupune, prin definitie, investitii majore la debutul activitatii si o recuperare lenta a acestora, pe masura ce acumularea activelor devine mai substantiala. De exemplu, administratorii de Pilon II din Romania au investit initial, la nivelul pietei, peste 500 milioane euro. Acesti bani au fost folositi pentru a pune in opera structura necesara de functionare a companiilor, inclusiv sistemele informatice deosebit de complexe, instruirea personalului intr-un domeniu de activitate complet nou in tara noastra, plata cheltuielilor de autorizare si, nu in ultimul rand, pentru a acoperi costurile foarte ridicate ale campaniei initiale de aderare. Termenul acceptat ca rezonabil pentru recuperarea acetor investitii si intrarea "pe profit" a afacerii este, in general, de circa 10 ani, dar potrivit prognozelor bazate pe conditiile existente in Romania in acest moment, el poate urca si pina la 15 ani. Ca atare, orice investitor care se decide sa intre in acest tip de afacere se asteapta ca in primii ani de functionare sa nu inregistreze profit, fara ca aceasta sa insemne un management deficitar al afacerii.

In paralel, in primii ani de activitate, dat fiind ca veniturile administratorilor depind direct de volumul contributiilor si dimensiunea fondului administrat, acestea sunt inca foarte mici comparativ cu volumul cheltuielilor. Sa nu uitam ca, dincolo de investitiile de debut, toate cheltuielile de administrare pe Pilonul II (costuri de tranzactionare, plata depozitarului, plata auditului propriu, taxe de functionare, constituirea de provizioane, cheltuieli proprii de functionare, cheltuieli de informare a participantilor etc.) cad in sarcina administratorului. Sa nu uitam, de asemenea, ca taxele de administrare (unele dintre cele mai reduse din Europa) se aplica unor contributii care au inceput de la un nivel foarte coborat (de asemenea, printre cele mai mici din Europa). Este firesc, asadar, ca in primii ani de activitate balanta contabila a administratorilor sa fie "pe pierdere". Prin urmare, o suma negativa in rubrica "Profit/Pierdere neta a exercitiului financiar" nu este, in acest moment, expresia unui management slab al companiei, ci doar o reflectare a "tineretii" acesteia.


Publicat pe 28.04.2010


CASCO IEFTIN

SAFETY CREDIT



























Copyright 2017 (c) pensiileprivate.ro
powered by Media XPRIMM
Pensii Private